Veelgestelde vragen

Je hoeft je nergens zorgen om te maken. Dat heet full-operational lease. We spreken van tevoren een jaarkilometrage en een looptijd af. Het maandbedrag wordt hierop gebaseerd. Alle kosten zoals reparaties, onderhoud, banden (bij normale slijtage), wegenbelasting en verzekering zijn bij het contract inbegrepen. Het enige wat je zelf regelt is brandstof en klein onderhoud zoals de bandenspanning of het oliepeil.

  • Wie of wat is TopSportLease?

    TopSportLease is dé mobiliteitspartner voor de Nederlandse sport. Als intermediair zoeken wij voor jou de beste deal voor een leaseauto in samenwerking met diverse leasemaatschappijen. We onderscheiden ons door een aantrekkelijke leaseprijs, flexibele looptijd en klantgerichte service.

  • Kom ik in aanmerking voor een TopSportLease-auto?

    Iedereen die sporter is of werkzaam is in de sport én een in Nederland geldig rijbewijs heeft kan gebruik maken van ons concept. Mocht je twijfelen, neem dan gewoon even contact met ons op.

  • Hoe kan ik een leaseauto bestellen?

    Je vraagt eerst – via de site of telefonisch – een offerte bij ons op. We zullen in overleg de gewenste offerte voor je maken. Het voorwerk kun je zelf al doen, door bijvoorbeeld alvast na te denken over het merk/model, de looptijd en de jaarkilometrage. Uiteraard kunnen wij hier ook in meedenken. Vervolgens zullen we de offerte uitbrengen.

    Bij akkoord op een offerte, vragen we je om een bestelformulier in te vullen en ondertekend retour te sturen samen met een kopie rijbewijs. Mocht je de auto zakelijk willen leasen, dan vragen we aanvullend ook nog een uittreksel KvK en een kopie legitimatie van de tekenbevoegden. Daarnaast zien we graag een recente loonstrook en een bankafschrift met de woonlasten tegemoet. Op basis van deze gegevens doet TopSportLease een kredietcheck.

    Als de kredietcheck akkoord bevonden is, sturen we je de leaseovereenkomst en de waarborgfactuur. Wanneer de waarborg op onze rekening staat en we de leaseovereenkomst in goede orde retour hebben ontvangen, kunnen we de auto definitief bestellen.

  • Mag ik zelf stickers aanbrengen op de auto?

    Er zitten standaard stickers van TopSportLease op de auto, namelijk op de voorste zijportieren tegen de dorpel en op de achterbumper. De rest van de auto kun je in overleg met ons bestickeren met eigen sponsoren. De zelf aangebrachte stickers dienen bij inname wel weer verwijderd te zijn.

  • Wanneer wordt mijn bestelde auto geleverd?

    Mocht je een auto uit voorraad besteld hebben, dan duurt het doorgaans twee weken voordat de auto afgeleverd kan worden. De levertijd van een auto uit productie is afhankelijk van het merk en model. Nadat de auto definitief besteld is, kunnen we de verwachte (geschatte) levertijd geven.

  • Waar wordt mijn leaseauto geleverd?

    TopSportLease werkt met een door haar gekozen dealernetwerk. In veel gevallen kan de auto bij de desbetreffende dealer afgeleverd worden. In overleg met TopSportLease kan de auto – tegen een meerprijs – ook op een door jou gewenst adres afgeleverd worden.

  • Waar moet ik rekening mee houden bij de aflevering?

    In principe hoef je alleen je rijbewijs mee te nemen, dit voor de tenaamstelling van de auto en meteen ter legitimatie. Bij aflevering onderteken je een afleveringsformulier voor de in ontvangst name van de auto.

  • Wanneer krijg ik de ‘papieren’ van de auto?

    Enkele dagen na aflevering van de auto krijgt je het aflevermapje opgestuurd met o.a. een schadeformulier met daarbij ook de kentekenkaart en de groene kaart van de auto. Je wordt hierover geïnformeerd per e-mail.

    ‘Onbezorgd op weg naar succes’

    Je kunt nu veilig op weg naar de training of wedstrijd. Uiteraard zijn er bij een leaseauto een aantal zaken dat je in acht moet nemen. Een auto heeft bij een bepaald aantal kilometers of na een jaar rijden onderhoud nodig, dit is per merk/model verschillend. De onderhoudsintervallen zijn in het onderhouds- en instructieboekje opgenomen. In dit boekje is ook informatie te vinden over het gebruik van de auto.

    Je hebt zelf de verplichting om de auto periodiek te onderhouden. Denk hierbij o.a. aan het peilen van de olie en waar nodig aanvullen, het controleren van de bandenspanning en het bijvullen van de ruitenwisservloeistof. De kosten hiervoor zijn voor eigen rekening.

    Uiteraard ga je na aflevering van de auto ook het leasebedrag betalen, dit gaat via de automatische incasso waar je ons in een eerder stadium al voor gemachtigd hebt. Je betaalt de leasetermijn maandelijks vooruit en de incasso zal op of omstreeks de eerste van de maand plaats hebben. Bij de opstartfactuur kan dit afwijken. Eventuele schades en/of bekeuringen worden tussentijds geïncasseerd.

    De facturen worden digitaal via ons ‘Invoice Portal’ systeem aangeboden op het door jou aangegeven e-mailadres. Tevens kun je inloggen op de ‘Invoice Portal’ om historische facturen te raadplegen.

  • Waar kan ik het reguliere onderhoud laten uitvoeren?

    Als de auto een onderhoudsbeurt nodig heeft, dan kun je een afspraak maken met de erkende merkdealer. Mocht je twijfels of vragen hebben, dan helpen we je uiteraard graag verder.

  • Wat moet ik doen als er een lampje gaat branden in het dashboard?

    We raden aan om bij een melding in het dashboard de auto even stil te zetten. Meestal geeft het instructieboekje voldoende uitleg over de melding en wat er mee te doen. Meldingen mogen nooit genegeerd worden, twijfel je neem dan contact op met ons. Eventuele schade die voortkomt uit het negeren van een melding, wordt in zijn geheel aan je doorbelast en wordt niet met een eigen risico afgewikkeld.

  • Wat moet ik doen als ik schade heb aan mijn leaseauto?

    Uiteraard kan het gebeuren dat je schade krijgt aan de leaseauto. Als dit gebeurt, is het zaak om de schade zo snel mogelijk te melden bij TopSportLease. Zorg er voor dat je ten tijde van het schadegeval – of eventueel in overleg met de tegenpartij op een later tijdstip - een schadeformulier invult. Zorg er voor dat je het schadeformulier op voor- en achterzijde duidelijk en volledig invult. Een blanco schadeformulier is terug te vinden bij de ‘downloads’. Na het invullen van het schadeformulier, zien we graag even een duidelijke scan van voor- en achterzijde per e-mail tegemoet.

  • Wat moet ik doen als ik gestrand ben met schade?

    Het kan zijn dat je gestrand bent met de auto en je jouw weg niet meer kunt vervolgen. Indien er een tegenpartij bij betrokken is, draag er dan zorg voor dat er een schadeformulier wordt ingevuld. Bel vervolgens het noodnummer dat vermeld staat op de groene kaart.

  • Wat moet ik doen als ik gestrand ben met pech?

    Bel de pechhulp (assistance) van het desbetreffende merk dat je rijdt. Het telefoonnummer kunt u vinden in het onderhoudsboekje. Let op: alleen de merkgeboden pechhulp is opgenomen in het leasecontract. Neem geen direct contact op met de ANWB.

  • Wat moet ik doen als mijn auto gestolen is?

    Neem direct contact met ons op, zodat wij een melding kunnen maken. Je dient te allen tijde aangifte te doen bij de politie. Na aangifte zien we graag het proces-verbaal tegemoet. Vervolgens krijgt de auto een wachttijd van 30 dagen, gedurende deze periode loopt het leasecontract door. Indien het voertuig binnen 30 dagen wordt terug gevonden, blijft het leasecontract van kracht. Wanneer de auto niet wordt terug gevonden, wordt het leasecontract per diefstaldatum beëindigd.

  • Wat moet ik doen als er ingebroken is in de auto?

    Ook dan neem je direct contact met ons op, in sommige gevallen dient er aangifte te worden gedaan. Privéeigendommen zijn bij diefstal niet verzekerd via de autoverzekering, autotoebehoren – denk aan navigatiesysteem e.d. – die tot de standaarduitrusting van de auto behoren zijn wel verzekerd.

  • Heb ik recht op vervangend vervoer?

    Vervangend vervoer is een optie in het contract, dat standaard niet wordt opgenomen in het contract. Uiteraard kan dit optioneel (tegen een meerprijs) wel worden opgenomen. Indien vervangend vervoer niet in het contract is opgenomen, maar je maakt er wel gebruik van dan zijn deze kosten te allen tijde voor eigen rekening.

  • Kan ik tussentijds mijn kilometrage aanpassen?

    Het kan zijn dat je gedurende de leaseperiode erachter komt dat het leasecontract toch niet overeenkomt met het rijgedrag. Je maakt bijvoorbeeld meer of minder kilometers dan oorspronkelijk is overeengekomen. We kunnen eenmalig de jaarkilometrage met terugwerkende kracht aanpassen. Je kunt hiervoor een voorstel aanvragen tot het verstrijken van de helft van de leaseperiode.

  • Kan ik mijn contract voortijdig opzeggen?

    Het kan zijn dat je door onverwachte omstandigheden de auto niet meer nodig hebt of niet meer kunt betalen. Mocht je het contract voortijdig willen beëindigen, neem dan contact met ons op voor de kosten.

  • Wat moet ik doen als mijn leasecontract afloopt?

    Je krijgt gedurende de leaseperiode tijdig bericht van ons als het leasecontract afloopt. We kunnen dan samen kijken naar een nieuwe auto, die we kunnen inzetten als de huidige auto einde contract is. We nemen ruim van te voren contact op, zodat we alle opties kunnen bespreken en ook een eventuele productieauto op tijd geleverd kan worden.

  • Hoe werkt het innameproces van de leaseauto?

    Er wordt tijdig door ons contact opgenomen om een innameafspraak te maken op een door TopSportLease bepaald innameadres. Mocht je een nieuwe auto besteld hebben, dan zal er in overleg worden gekeken naar een adres waar de auto’s eventueel geruild kunnen worden. Bij het maken van de innameafspraak wordt uitgelegd hoe de auto ingeleverd moet worden.

  • Hoe werkt de verdere afwikkeling van het leasecontract?

    Bij inname van de auto wordt er een innamerapport gemaakt door een onafhankelijke schade-expert. In dit rapport staat vermeld in welke staat het voertuig is ingeleverd en hiervoor wordt door beide partijen getekend. Op basis van dit rapport zal de eindafrekening worden opgemaakt. Eventuele meer gereden kilometers, schades en/of vermissingen worden verrekend met de waarborg. De richtlijnen voor de inname kun je elders op onze site vinden.

  • Heeft u een andere vraag?